Skip to main content
Blogi

Blogi: Heterokronian syntymisestä 2

BLOGI: HETEROKRONIAN SYNTYMISESTÄ 2

06.08.2024

Kuva: Heli Sorjonen

Kolme näkökulmaa residenssitaiteilijakauden rakentamiseen Turun musiikkijuhlilla

Blogisarjassaan TMJ:n residenssitaiteilija Aliisa Neige Barrière avaa yleisölle tarkemmin vuoden 2024 konserttitrilogiansa taustoja ja prosessiaan kokonaisuuden valmistelussa. Toisessa osassa Barrière käsittelee Kaikujen temperantti -konserttia, joka nähdään Hirvensalon Taidekappelissa 13.8.

Kaikujen temperamentti

Resonant Humours (Kaikujen temperamentti) -konsertissa halusin luoda harmoniaa.

Konsertissa yhdistyy kaksi maailmaa: renessanssisäveltäjä Tobias Humen (1579–1645) alun perin viola da gamballe sävelletty Musicall Humours ja Kaija Saariahon (1952–2023) värikäs duo Concordia (‘harmonia’ latinaksi).

Concordia on sävelletty sellisti Jakob Kullbergille ja minulle. Käytyään Jakobin Open Strings -festivaalilla vuonna 2013, Kaija innostui siitä, kuinka luonnollisesti soitimme yhdessä ikäerostamme huolimatta. Concordia on hänen välittömästi tunnistettavan musiikillisen kielensä ja meidän persoonallisuuksiemme sulautuma. Teoksen valmistuttua halusimme Jakobin kanssa etsiä jotakin sen pariksi. Jotenkin tuli puheeksi Jordi Savallin levytys Tobias Humen gambakokoelmasta Musicall Humours, ja aloimme miettiä, voisiko näitä kappaleita sovittaa viululle ja sellolle.

Ehdotin viittä kappaletta Humen kokoelmasta ja ilokseni sovittajat valitsivat juuri ne kappaleet, joita ajattelinkin! Pyysimme Kaijaa tekemään yhden sovituksen, ja sovitimme Jakobin kanssa kumpikin yhden duoksi ja yhden sooloksi.

Touch me lightly’ on Kaijan sovitus, ja siinä tuntuu hänen herkkä ja omaperäinen kädenjälkensä.

Jakobin sovitus ’The Soldier’s Resolution’ sen sijaan on kuriton ja hauska. Oma sovitukseni ’Good Again’ on enemmän kallellaan historiallisiin lähteisiin (koska olin ensimmäisen luonnoksen tehdessäni 23-vuotias ja vielä keskellä opintojani) ja muodostuu ulos kirjoitetusta improvisaatiosta lämpimän ja värikkään satsin yllä.

A Question’ ja ’An Answer’ ovat soolokappaleita, mutta kuitenkin dialogin luonteisia. Käänsin tässä roolimme päälaelleen, koska työskennellessäni Jakobin kanssa tuntuu, että hän aina kysyy paljon kysymyksiä. Minusta oli siis aika vaihtaa osia!

Concordia-teoksen ensimmäinen osa ’Tuning’ leikittelee jousisoitinten virittämisellä täydelliseen harmoniaan. ’Traveling’ on nimensä mukaisesti jatkuvassa liikkeessä, ja viulu ja sello karkailevat jatkuvasti toisiltaan, vaikka ajoittain kohtaavatkin unisonossa.

’Mist’ syntyi karrikoituna omakuvana. Open Strings -festivaalia suunniteltaessa kerroimme Kaijalle, että Jakob käytti usein sanaa ”atmosfäärinen” kuvaamaan Kaijan hitaita osia suunnitellessaan konsertin kulkua. Tämä huvitti Kaijaa, ja näin syntyi ’Mist’, jonka esitysohjeena on ‘atmosferico’.

’Dual’ on humoristinen, kuten usein kanssakäyminen Jakobin kanssa. Siinä on myös aimo annos jazzia!

Sursum corda’ on teoksen loistokas päätös. Se alkaa murskaavin, kimaltavin aalloin mutta vähitellen haihtuu ilmaan. Lopun viimeinen taivaallinen fragmentti, muistuttaa meitä matkamme hauraudesta mutta tuo silti katarsiksen. Soittimet ovat saavuttaneet täydellisen harmonian ja sulautuneet ilmaan.

A