Jean Sibeliuksen (1865-1957) haluavat kaikki. Ja miksipä eivät, onhan hän pysytellyt kansainvälisesti tunnetuimpien suomalaisten joukossa jo vuosisadan verran – merkittävästi pidempään kuin uransa huipulla kansainvälisessä maineessa käväisevät urheilusankarit. Sibeliusta soitetaan, lauletaan ja levytetään yhä uudelleen, ja viime vuosiin asti hänen sinfoniansa ovat pitäneet pintansa jopa eniten tekijänoikeuskorvauksia tuottavina suomalaisteoksina ohi The Rasmuksen ja Daruden maailmanhittien[1].
Hämeenlinnalla on täysi syy iloita asemastaan Sibeliuksen syntymäkaupunkina, Järvenpäällä hänen pitkäaikaisimpana kotinaan ja Helsingillä keskuksena, jossa Sibeliuksen tunnetuimmat teokset kantaesitettiin.
Mutta Sibeliuksen musiikilliset juuret juontavat myös Turkuun. Täällä hänen isänäitinsä isä Mathias Åkerberg soitti viulua ja selloa Turun soitannollisessa seurassa nuoren orkesterin – nykyään Turun filharmonikoiksi kutsutun – alkutaipaleella 1700-luvun lopussa. Ja ennen kaikkea täällä eli ja vaikutti hänen isänsä veli Pehr Sibelius, joka oli jo varhaislapsuudessa isänsä menettäneen säveltäjän lähin miespuolinen esikuva. Aina Pehrin kuolemaan vuonna 1890 saakka tiiviinä jatkuneessa kirjeenvaihdossa nuori säveltäjä mm. kutsui setäänsä ”isänsä sijaiseksi täällä maan päällä”[2].