BLOGG: OM HETEROKRONINS UPPKOMST 2
06.08.2024
Bild: Heli Sorjonen
Tre synvinklar till att bygga upp en residenskonstnärsperiod vid Åbo musikfestspel
I en serie bloggar ger ÅMFs residenskonstnär Aliisa Neige Barrière allmänheten en närmare inblick i bakgrunden till sin konserttrilogi 2024 och hur hon har förberett den. I den första delen diskuterar Barrière Ekots temperament, som kommer att framföras på Konstkapellet den 13 augusti.
Ekots temperament
Med konserten Resonant Humours (Ekots temperament) ville jag skapa harmoni.
Två världar möts vid konserten: renässanstonsättaren Tobias Humes (1579–1645) Musicall Humours, ursprungligen komponerad för viola da gamba och Kaija Saariahos (1952–2023) färgstarka duo Concordia (‘harmoni’ på latini).
Concordia är komponerad för cellisten Jakob Kullberg och mig. Efter att ha besökt Jakobs festival Open Strings 2013 var Kaija entusiastisk över hur naturligt vi två spelade ihop trots vår åldersskillnad. I Concordia sammansmälter hennes omedelbart igenkännbara musikaliska språk och våra personligheter. När verket var färdigt ville Jakob och jag leta fram något som par till det. Av någon anledning blev det tal om Jordi Savalls inspelning av Tobias Humes gambasamling Musicall Humours, och vi började fundera om man kunde arrangera de här styckena för violin och cello.
Jag föreslog fem stycken ur Humes samling och till min glädje valde arrangörerna precis de stycken jag tänkt mig! Vi bad Kaija göra ett arrangemang och tillsammans med Jakob arrangerade vi bägge en duo och ett solo.
’Touch me lightly’ är ett arrangemang av Kaija, där hennes sensitiva och säregna avtryck känns.
Jakobs arrangemang ’The Soldier’s Resolution’ är däremot både ostyrig och rolig. Mitt eget arrangemang ’Good Again’ lutar mer mot historiska källor (när jag gjorde den första skissen var jag 23 år gammal och ännu mitt i mina studier) och består av en nedtecknad improvisation ovanpå en varm och färggrann sats.
’A Question’ och ’An Answer’ är solostycken men har karaktären av dialog. Här vände vi upp och ner på våra roller, för när jag arbetar med Jakob känns det alltid som om han ställer en massa frågor. Jag tyckte alltså det var dags att byta roller!
Första satsen i verket Concordia, ’Tuning’, leker med att stämma stråkinstrument mot perfekt harmoni. Som namnet säger är ’Traveling’ ständigt i rörelse, violinen och cellon rymmer ständigt ifrån varandra, även om de stundvis möts i unisono.
’Mist’ uppstod som ett karikerat självporträtt. När vi planerade Open Strings-festivalen berättade vi för Kaija att Jakob ofta använde ordet ”atmosfärisk” för att beskriva Kaijas långsamma satser när han planerade konsertupplägget. Det roade Kaija, och så uppstod ’Mist, med karaktärsbeteckningen ‘atmosferico’.
’Dual’ är humoristisk, vilket umgänget med Jakob ofta är. Den innehåller också en rejäl dos jazz!
’Sursum corda’ är verkets glänsande avslutning. Den inleds med förkrossande, glimmande vågor men avdunstar så småningom. Slutets sista himmelska fragment påminner oss om hur bräcklig vår resa är men leder ändå till katarsis. Instrumenten har uppnått fullständig harmoni och sammansmultit med luften.