Under de följande decennierna koncentrerades Sibelius karriär och liv till Helsingfors, men hans växande rykte som kompositör-dirigent fick honom att resa Finland runt och ge konserter. Som dirigent kom han första gången till Åbo 15. och 17.2.1894. Konserterna hölls i Brandkårshuset (numera FBK:s hus) och i Akademihusets solennitetssal och på programmet fanns både den två år tidigare slutförda tondikten En saga (op. 9) och hans Suite till historiska motiv, tablåmusik i åtta satser, som också innehöll den pinfärska Karelia-musiken, skriven för Wiborgs Nations Festlotteri i Helsingfors.
Dessa verk har sedermera inte framförts i samma form som då: Sibelius omarbetade En saga till en ny version 1902 och Karelia-musiken är numera känd som två separata verk: Karelia-uvertyren op. 10 och Karelia-sviten i tre satser op. 11. Också de för den senare konserten skrivna stråkorkesterarrangemangen förblev unika: Scherzo, en bearbetning av tredje satsen i B-durstråkkvartetten (op. 4) och Impromptu, sammanställd av två pianostycken. Orkestern var tydligen påtagligt fåtalig: Åbo Underrättelsers recensent berömde dess spel, men konstaterade att ”ännu bättre hade den lyckats, om stråkorkestern hade varit talrikare besatt, ty nu kom den icke alltid till full giltighet. De svårigheter, orkestern hade att öfvervinna, voro heller icke små, ty herr S. är icke den, som ryggar tillbaka för sådana.”[8]
Vid den första konserten hördes något än mer exceptionellt. Enligt informationen i programbladet spelade man nämligen ännu inte Scherzo och Impromptu för stråkorkester 15.2., däremot två satser ur Pjotr Tjajkovskijs Serenad C-dur (op. 48). Med undantag för detta tillfälle känner man inte till att Sibelius någonsin skulle ha dirigerat andra tonsättares verk, eventuellt med undantag för något undervisningsuppdrag. Att han valde att hedra just Tjajkovskij var knappast någon slump: ”Jag vet nog att det finns mycket likadant i den där mannen som i mig”, skrev Sibelius om sin redan bortgångna kollega år 1900.[9]
Tre år senare, 29. och 30.11.1897, återvände Sibelius till Åbo. Då hade han med sig Tuonelas svan och Lemminkäinen drager hemåt (op. 22), bägge kommande klassikerverk ur Lemminkäinensviten, samt det lilla orkesterstycket Vårsång (op. 16) och Skogsrået (op. 15a), som länge var helt bortglömd. Den sistnämnda var i sin ursprungliga form en historisk kuriositet: ett melodrama för recitatör, piano, stråkar och två valthorn, de sistnämnda säkert inspirerade av de naturhorn Sibelius farbror Pehr ägde. Jakthornens klanger dominerar också orkesterversionens inledande takter.