Skip to main content

Stiftelsen för Åbo musikfestspel – strategi 2019–2029

BAKGRUND

Åbo musikfestspel grundades 1960 och är Finlands äldsta kontinuerligt arrangerade musikfestival. Dess huvudfokus är klassisk musik, andra musik- och kulturgenrer att förglömma. Sommaren 2024 ordnades festivalen för 65:e gången. Musikfestspelen arrangeras av Stiftelsen för Åbo musikfestspel, grundad av Åbo stad 1989.

År 2029 uppnår Åbo den ärevördiga åldern 800 år och det kommande jubileumsåret är ett bra mål att ha i sikte då det gäller beslut om verksamheten och ekonomin.

VERKSAMHETENS SYFTE

Enligt Stiftelsen för Åbo musikfestspels stadgar är stiftelsens syfte att erbjuda högklassiga och mångsidiga musikframföranden samt främja musik som hobby och göra musiken mer känd. För att förverkliga sitt syfte arrangerar stiftelsen årligen Åbo musikfestspel och verkar även i övrigt på sätt som främjar dess syfte genom att ordna konserter, utbildning och andra konstevenemang med koppling till musik.

VERKSAMHETENS FÖRUTSÄTTNINGAR

Åbo musikfestspel är ett nationellt och internationellt respekterat och känt evenemang. Musikfestspelen har en trogen publik, som aktivt följer med kultur- och musikfältet.

Stiftelsens huvudfinansiär och mest betydande samarbetsaktör är Åbo stad. Enligt stadens vision bjuder Åbo in alla att delta i upplevelser, arbete, föregångarskap och hållbar tillväxt – att leva sitt livs bästa tid. Åbo musikfestspel tar också avstamp i Åbo stads mål vad gäller spetsprojekt inom kultur och kulturlöfte, nämligen att främja Åbos profil som en internationellt resmål med dragningskraft i fråga om kulturturism. Det här stärks också av Åbo stads betydande kulturinvesteringar.

Åbo musikfestspel är en av de sexton mest betydande finländska festivalerna underställda Undervisnings- och kulturministeriet, som av ministeriet årligen beviljas behovsprövat bidrag. Ministeriets kulturpolitiska strategi gäller till 2025 och ställer som mål att förutsättningarna för att utföra konstnärligt och annat skapande arbete har förbättrats och produktions- och distributionsformerna blivit mångsidigare. Dessutom har delaktigheten i kulturen förstärkts och skillnaderna i deltagande för olika befolkningsgrupper minskat. Och kulturens grund är stark och livskraftig.

Förutom stöd från staden och staten består festivalens inkomster av biljettintäkter, bidrag från stiftelser och fonder, företagssamarbete, produktionstjänster och andra sporadiska inkomster. Nya  slags verksamhetsformer och partnerskap bör hittas för att utöka dessa inkomster.

Såväl Åbo stads vision och strategiska målsättningar som kulturministeriets strategiska målsättningar utgör ett utmärkt utgångsläge för Stiftelsen för Åbo musikfestspel. Samtidigt förutsätter de att stiftelsen ställer upp ambitiösa och långsiktiga mål och tar hand om basen för verksamheten och ekonomin.

Att få bidrag från stiftelser och fonder som beviljar finansiering förutsätter högklassiga projekt som skiljer sig från mängden och som också svarar på de här finansiärernas egna strategiska förväntningar. I samband med projektplanering och ansökningar måste man se till att ta dessa i beaktande.

Stiftelsens VD ansvarar inför styrelsen för hela stiftelseverksamhetens planering, nivå och ekonomi, samt dess framgång på längre sikt. Festivalens konstnärliga ledare bidrar med sina viktiga visioner och kontakter i fråga om festivalens programplanering, så att den blir möjligast intressant för både publiken och konstnärerna. Stiftelsens organisation är liten och därmed lutar sig helheten i hög grad mot de nätverk och partnerskap som ingåtts. En av de mest centrala och närstående kompanjonerna är Åbo filharmoniska orkester. Stiftelsen har också slutit ett avtal om strategiskt partnerskap med Åbo stadsteater i fråga om sin position i musikhuset Fuga, som öppnas 2026, och där stiftelsen strävar efter att speciellt bidra med internationellt intressanta helheter inom klassisk musik och opera, som stärker Åbos och Fugas potential inom internationell kulturturism.

Tidtabellerna för musikfestspelens huvudartister och -gäster slås i regel fast redan 2–3 år på förhand, vilket förutsätter ett tillräckligt långt planeringsspann och att möjligheter kartläggs aktivt. Eftersom beslut om engagemang måste göras med lång framförhållning är det viktigt att avtalet med huvudfinansiären d.v.s. staden är mångårigt och att även samarbetet med ministeriet är långsiktigt.

VISION

Stiftelsen för Åbo musikfestspels vision är att Åbo musikfestspel är Finlands mest högklassiga festival för klassisk musik, med en egen internationellt och nationellt erkänd profil, och att musikfestspelen förstärker Åbos dragningskraft och position som europeisk kulturstad.

VÄRDERINGAR

Att erkänna den klassiska musiken och konstens egenvärde är viktigt för Stiftelsen för Åbo musikfestspel, och en av grundförutsättningarna för stiftelsens verksamhet.

I all sin verksamhet eftersträvar stiftelsen högsta konstnärliga nivå samt ett kundorienterat och publikvänligt verksamhetssätt, samtidigt bevarande den ekonomiska balansen.

I sin verksamhet stöder sig stiftelsen i tillämpliga delar på Åbo stads och Undervisnings- och kulturministeriets principer för gott förvaltningssätt, tillgänglighet och hållbar utveckling. Naturvärderingar, ansvarsfullhet samt principerna för hållbar utveckling blir hela tiden allt viktigare utgångspunkter för verksamheten. Stiftelsen har erhållit certifikatet Ekokompassen och fortsätter på Sustainable Travel Finland-stigen.

Stiftelsen stöder sig på Åbo stads stadsstrategi och främjar med sin verksamhet gemenskap, jämlikhet och likabehandling.

Megatrenden digitalisering beaktas och utnyttjas aktivt i verksamheten.

För egen del vill stiftelsen främja de kreativa branschernas positiva inverkan på välbefinnandet, samhällsekonomin och den mentala resiliensen. Kulturen upprätthåller mental krisuthållighet.

Stiftelsen betonar att musik och kultur som aktiv hobbyverksamhet ökar människors välbefinnande och uppmuntrar till att utöva och stöda kultur.

FRAMTID

Det finns en vilja att förstärka Åbo som dynamiskt konstmusikcentrum, konsertplats för konstnärsgäster och intressant samarbetspartner i musikbranschen. För musikfestspelen är det här en utmanande och intressant möjlighet, som musikfestspelen även i fortsättningen vill bemöta. Verksamhetsförutsättningarna för detta arbete beräknas ytterligare förbättras genom Åbo stads historiska kulturinvesteringar och speciellt då det nya musikhuset Fuga invigs.

Målet är att kända toppnamn och stigande förmågor, agenturer som representerar dem och andra kulturorganisationer även i framtiden betraktar musikfestspelen som en tilltalande och pålitlig samarbetspartner och prioriterar att uppträda vid Åbo musikfestspel i förhållande till andra evenemang.

Det här förutsätter att VD:n och konstnärliga ledaren kan satsa på att skapa och upprätthålla internationella nätverk. Det som konstaterats ovan samt ett högklassigt förverkligande av festspelen förutsätter också att ledningen har tillgång till kunnig och yrkesskicklig operativ personal. Tanken är ändå inte att nämnvärt utöka organisationens storlek utan snarare att utöka de partnerskap och samarbeten som behövs.

Målet är att musikfestspelens regionala publik även i framtiden är engagerad i festspelen, men eftersom regionens publikmängd är begränsad bör tillväxt också sökas utanför Åbos ekonomiområde. Att få med ny publik längre bort från Åbo förstärker också ytterligare kännedomen om festspelen samt dess profil. Att locka ny publik förutsätter också att en i samband med Åbo musikfestspel kan uppleva något exceptionellt högklassigt, något som är unikt i Finland.

I framtiden kommer stiftelsen mer än tidigare att utnyttja kundrespons och marknadsundersökningar för att utvärdera projekt. Fakta som samlas in av kunder och utvärdering av publikpotentialen bör i allt högre grad tas in som en del av helhetsövervägandet, när beslut fattas om förverkligandet av konstnärligt och ekonomiskt betydande projekt.

För att locka kunder utanför regionen, både enskilda kunder och grupper, blir den helhetsbetonade kundupplevelsen allt viktigare vid sidan av en högklassig konstupplevelse. Även här har stiftelsen ett gott utgångsläge, eftersom den kan utnyttja turism- och restaurangtjänsterna i det historiska Åbo. Utvecklingen av trafiktjänster som leder till Åbo är till nytta för stiftelsen.

Att utveckla företagssamarbete ger synlighet och utvidgar finansieringsbasen, men det kräver arrangemang av upplevelser som tar kundbehoven i beaktande, i en tuff konkurrensmiljö. Det här ställer krav på partnerskapstänkande och ny slags servicedesign. I framtiden är det meningsfullt för stiftelsen att själv kunna erbjuda och planera helhetspaket förutom enbart konsertupplevelsen.

Åbo musikfestspel är kultur-Åbos flaggskepp 2029.