Aleksi Barrière (s. 1989) on suomalais-ranskalainen ohjaaja, dramaturgi ja kirjailija. Hän toimii monipuolisena tekijänä musiikkiteatterin alalla ja ranskalaisen La Chambre aux échos -kollektiivin taiteellisena johtajana. Ohjauksiaan on esitetty ympäri Eurooppaa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Kiitettyjä työnsä piirteitä ovat vahva poikkitaiteellisuus joka avautuu kulttuurienväliselle yhteistyölle sekä luovat kantaaottavat dramaturgiat.
Vierailevan ohjaajan töiden lisäksi, yhteistyössä kollektiivinsa ja kapellimestari Clément Mao-Takacsin kanssa Barrière on kehittänyt useampia esityksiä joissa musiikki ja teatteri kohtaavat uusilla tavoilla, oopperaperinteen mahdollisuuksia laajentaen. Niissä ovat toimineet innoitteina sekä 1900-luvun teokset uusissa asetelmissa (esim. Hanns Eislerin sotakantaatit 2015, Berion ja Cagen vokaalimusiikki 2017) että yhteistyöt elävien säveltäjien kanssa (esim. Kaija Saariahon La Passion de Simone ja Only the Sound Remains).
Näihin kuuluu myös musiikkiteatteriteos Violences, jonka Barrière kehitti yhteistyössä Juha T. Koskisen kanssa. Teos sai kantaesityksensä Kansallisoopperan Alminsalissa keväällä 2019 ja FMQ-lehti huomioi esityksen yhtenä sekä Musica Nova -festivaalin että koko vuoden huomattavimpina tapahtumina.
Barrière toimii monen säveltäjän luottolibretistinä, mm. Kaija Saariaho (kuoroteokset 2005-2020, Innocence-oopperan monikielinen libretto Sofi Oksasen käsikirjoituksen pohjalta 2021), Juha T. Koskinen (Ophelia/Tiefsee 2017, Earthrise 2024, *Waterfire-projekti) ja Diana Syrse (Connected Identities 2017, Circe 2021). Librettoprojektit säveltäjille Outi Tarkiainen, Sebastian Fagerlund ja Tomás Bordalejo ovat kehitysvaiheessa.
Suomessa Barrièrelta nähtiin viimeisinä syksyllä 2022 Between-teoksen kantaesitys (teksti ja ohjaus) Kansallisoopperan Alminsalissa, sekä Sotilas Fatzerin tarina (teksti ja ohjaus) ja La Passion de Simone (ohjaus) Musiikkitalossa. Kesällä 2023 hän ohjasi uuden produktion Benjamin Brittenin Curlew River -oopperasta Urkuyö ja Aaria -festivaalille.