Ohjelma
Claire Chase, huilu
TMJ-kvartetti:
Kreeta-Julia Heikkilä, viulu
Philip Zuckerman, viulu
Hanna Hohti, alttoviulu
Markus Hohti, sello
TERRY RILEY (1935–):
The Holy Liftoff (2024)
Liput 59 | 54 | 34 €
Kesto 1 h, ei väliaikaa
Koe poikkeuksellinen matka Terry Rileyn sävelmaailmaan, kun Claire Chase esittää yhdessä TMJ-kvartetin kanssa monikerroksellisen The Holy Liftoff -teoksen Euroopan kantaesityksen osana TMJ:n avajaisviikonloppua! TMJ-kvartetti koostuu neljästä kotimaisesta huippumuusikosta, Kreeta-Julia Heikkilästä, Philip Zuckermanista, Hanna Hohdista sekä Markus Hohdista.
Riley loi The Holy Liftoffin käsin piirrettyjen, värikkäiden ja humorististen nuottipiirrosten kautta, joissa enkelit, avaruus ja surrealistiset hahmot liitävät nuottiviivojen lomassa. Näistä piirroksista syntyi laaja teos, jonka sävellys yhdistää Beatlesmaisen toistomotiivin, grafiikkatulkintaa ja läpikirjoitettua materiaalia. Yhdessä säveltäjä Samuel Clay Birmaherin kanssa Chase on sovittanut piirrosten äänimaiseman kahdeksalle huilulle ja jousikvartetille, joka kuullaan kesällä 2026 ensimmäistä kertaa Euroopassa.
Teos alkaa unenomaisena, seesteisenä kuorena huiluja, joka kasvaa vähitellen värikkääksi äänikentäksi. Teoksessaan Riley kuvaa luontoa, ilmaa ja lintujen laulua, ja toistuva rytmi rakentaa pysähtymättömän pohjan, joka kantaa kuuntelijan aina kohti kohoavaa, toiveikasta tunnelmaa. Syvimmillään teos käsittelee menetystä ja kaipuuta: Riley muistelee Uvalden tragediaa, ja musiikki kohoaa surusta kohti valoa ja tunnustusta.
The Holy Liftoff on paitsi sävellyksellinen innovaatio myös tunnelmallinen matka, jossa Chasen virtuositeetti yhdessä taitavan TMJ-kvartetin kanssa tuo eloon säveltäjän piirrosmaisen vision. Tämä konsertti kutsuu yleisönsä nousemaan mielen, sävelten ja mielikuvituksen siivin kohti jotain suurempaa, valoisampaa ja yhteisöllisempää.
Teosesittelyt
Harvaa säveltäjää voidaan perustellusti nimittää kokonaisen musiikkigenren isäksi. Yhdysvaltalainen Terry Riley kuitenkin täyttää määritelmän. Hänen vuoden 1964 sävellyksensä In C kiteytti loputtoman, hypnoottisen toisteisuutensa kautta jotakin, mitä pian ruvettiin kutsumaan minimalismiksi.
Tuon merkkipaalun jälkeen Rileyn säveltäjänura on jatkunut yli 60 vuoden ajan. Tuoreen lisän se sai vuonna 2024, kun huilisti Claire Chase tilasi uuden teoksen jättiläismäistä Density 2036 -projektiaan varten. Syntyi suunnilleen tunnin mittainen kokonaisuus The Holy Liftoff (Pyhä matkaanlähtö), jota hallitsee ääninauhalle tallennettujen huilun, kivien ja tuulen sointien kanssa keskusteleva soolohuilu. Samuel Birmaherin nuotintama jousikvartettiosuus on vain yksi mahdollisuus teoksen realisaatioksi – Rileylle tyypilliseen tapaan musiikkia ei ole kirjoitettu perinteiseksi partituuriksi, vaan erillisten nuottifragmenttien sarjaksi, joiden toistamiseen säveltäjä antaa ohjeet.
The Holy Liftoffin partituuri on muutenkin poikkeuksellinen. Käsikirjoitus ei koostu vain nuoteista, vaan se on täynnä värikynillä piirrettyjä sarjakuvahahmoja mielikuvituksellisissa asennoissa liitelemässä nuottiviivastojen ympärillä. Rileyn mukaan ne ”on tarkoitus soittaa”: muusikko, joka näkee piirrokset, ymmärtää millainen ihminen hän on ja miltä hän haluaa musiikkinsa kuulostavan.
Suurteos alkaa lempeällä koraalilla. Huilu sulautuu osaksi taustanauhahuilujen mattoa, ja toistaa sointujatkumoa, joka siirtyy parin minuutin jälkeen jousikvartetin haltuun. Musiikki on toisteista, mutta muuntuvaa: Rileyn minimalismi ei noudata konemaisen matemaattisia operaatioita, vaan hengittää vapaasti ja luo pastoraalista tunnelmaa.
Kahdeksan minuutin jälkeen alkavalle jaksolle Japanissa asuva Riley on antanut nimen ”C Major Ishi”. Ishi tarkoittaa japaniksi kiveä – siis kivi C-duurissa. Sen hyväntuulinen rupattelu muuttuu valituslauluksi sellon ja viulun duona alkavassa es-molli-ishissä. Jokaisen uuden jakson nimi kuullaan säveltäjän puhumana ilmoituksena sen alkaessa.
Sävellyksen synkimmät ulottuvuudet tulevat ilmi jaksossa ”The Tragedy of What We Lost” – ”Tragedia siitä, minkä menetimme”. Huilun aavemaiset melodiafragmentit saavat vastaansa jousten hartaana toistuvan vastausrepliikin. Partituuriin on kirjoitettu jokaisen Uvalden kouluammunnassa Texasissa vuonna 2022 kuolleen uhrin nimi. Jousten sointukulku toistuu 21 kertaa, 19 oppilaan ja kahden opettajan muistoksi.
Surun pohjasta noustuaan musiikki ikään kuin tempautuu ylös linnunlaulun korkeuksiin. ”All Arise” -jakso pirskahtelee energiaa. Lopuksi musiikki rauhoittuu ja alun koraaliteema palaa jaksossa ”Liftoff Harmony”.
Sanaa ”liftoff” käytetään mm. raketin laukaisuhetkestä, jolloin alus irtautuu maanpinnasta kohti kaukaisuutta. Terry Riley tiedostaa myös oman lähtönsä olevan lähellä. Esseisti Jenny Judgen haastattelussa kantaesityksen alla 2024 hän toteaa: ”Minusta tuntuu että tämä teos kokoaa yhteen paljon asioita, joiden parissa olen työskennellyt.” Riley on löytänyt tavan ilmaista musiikillisia ideoitaan kahlehtimatta esittäjiä, jotka ovat tarpeeksi älykkäitä nähdäkseen, miten hänen työnsä tuodaan esille. ”Sen ei tarvitse olla minun ajatukseni, kunhan se sytyttää palon heissä”.
Claire Chasen esityksistä säveltäjä arveleekin, että jokainen tulee olemaan erilainen. Teos jatkaa muuntumistaan esittäjiensä mukana. Millaiseksi – sitä ei voi etukäteen tietää. Terry Rileylle säveltäminen on jatkuvaa etsimistä, ”syöksymistä eteenpäin valot sammutettuina, luottaen siihen mitä pimeydessä on”. ”Jos tiedämme tarkkaan, mitä teemme, emme tee sitä oikein.”
Lauri Mäntysaari
Tapahtuman taiteilijat
TMJ-kvartetti
INFO
- Osoite: Itäinen Rantakatu 14, 20800 Turku
- Julkinen liikenne: Keskustan pysäkit lähellä. Linnankadun ja Kaskenkadun pysäkit lähimpänä.
- Esteettömyys: Kaupunginteatteri ja konserttialue ovat esteettömiä. Invaparkkeeraus pääovien läheisyydessä Itäisellä Rantakadulla. Teatterin eteen voi pysähtyä, mutta ei pysäköidä.
- Pysäköinti: Parkkipaikkoja rajallisesti Virastotalon takana.