Program
Claire Chase, flöjt
ÅMF-kvartett:
Kreeta-Julia Heikkilä, violin
Philip Zuckerman, violin
Hanna Hohti, altviolin
Markus Hohti, cello
TERRY RILEY (1935–):
The Holy Liftoff (2024)
Biljetter 59 | 54 | 34 €
Längd 1 h, ingen paus
Upplev en extraordinär resa in i Terry Rileys musikaliska värld när Claire Chase uruppför det mångfacetterade verket The Holy Liftoff tillsammans med ÅMF-kvartetten som en del av ÅMF:s öppningshelg! ÅMF-kvartetten består av fyra finska toppmusiker: Kreeta-Julia Heikkilä, Philip Zuckerman, Hanna Hohti och Markus Hohti.
Riley skapade The Holy Liftoff genom handritade, färgglada och humoristiska musikaliska skisser, där änglar, rymden och surrealistiska karaktärer svävar mellan notlinjerna. Dessa teckningar gav upphov till ett omfattande verk vars komposition kombinerar ett Beatles-liknande repetitivt motiv, grafisk tolkning och transkriberat material. Tillsammans med kompositören Samuel Clay Birmaher har Chase arrangerat ljudbilden från teckningarna för åtta flöjter och en stråkkvartett, som kommer att höras för första gången i Europa sommaren 2026.
Verket inleds med en drömlik, stillsam flöjtkör, som gradvis växer till ett färgstarkt ljudlandskap. I sitt verk skildrar Riley naturen, luften och fågelsången, och den repetitiva rytmen bygger en ohejdbar grund som för lyssnaren mot en ständigt stigande, hoppfull stämning. På sitt djupaste plan handlar verket om förlust och längtan: Riley påminner om tragedin i Uvalde, och musiken stiger från sorg mot ljus och erkännande.
The Holy Liftoff är inte bara en kompositorisk innovation utan också en stämningsfull resa där Chases virtuositet, tillsammans med den skickliga ÅMF-kvartetten, ger liv åt kompositörens skissartade vision. Denna konsert inbjuder publiken att lyfta på vingar av sinnet, melodin och fantasin mot något större, ljusare och mer gemenskapligt.
Om verken
Få kompositörer kan med rätta kallas fäder till en hel musikgenre. Den amerikanske kompositören Terry Riley passar dock in på den beskrivningen. Hans komposition In C från 1964 sammanfattade, genom sin oändliga, hypnotiska repetition, något som snart kom att kallas minimalism.
Sedan den milstolpen har Rileys kompositörskarriär fortsatt i över 60 år. Den fick ett nytt tillskott 2024 när flöjtisten Claire Chase beställde ett nytt verk för sitt gigantiska projekt Density 2036. Resultatet blev The Holy Liftoff (Den heliga uppstigningen), ett ungefär timslångt stycke som domineras av en soloflöjt i dialog med inspelade ljud av flöjter, stenar och vind. Samuel Birmers orkestrerade stråkkvartettparti är bara en av många möjligheter att realisera verket – i typisk Riley-stil är musiken inte skriven som en traditionell partitur, utan som en serie separata musikfragment, med instruktioner från kompositören om hur de ska repeteras.
Partituret till The Holy Liftoff är exceptionellt även på andra sätt. Manuskriptet består inte enbart av musiknotation, utan är fyllt med färgglada seriefigurer i fantasifulla poser som svävar runt notlinjerna. Enligt Riley är de ”menade att spelas”: en musiker som ser teckningarna förstår vilken typ av person han är och hur han vill att hans musik ska låta.
Mästerverket inleds med en mild koral. Flöjten smälter in i bakgrunden av flöjter och upprepar en ackordföljd som efter ett par minuter tas över av en stråkkvartett. Musiken är repetitiv men ständigt föränderlig: Rileys minimalism följer inte maskinliknande matematiska operationer, utan andas fritt och skapar en pastoral atmosfär.
Riley, som bor i Japan, har gett avsnittet som börjar efter åtta minuter namnet ”C Major Ishi”. Ishi betyder ”sten” på japanska – med andra ord en sten i C-dur. Dess glada prat förvandlas till en klagan i E-moll ishi som börjar med en duett mellan cello och violin. Namnet på varje ny sektion tillkännages av kompositören i början.
Kompositionens mörkaste dimensioner avslöjas i avsnittet med titeln ”The Tragedy of What We Lost” – ”Tragedin av det vi förlorade”. De spökande melodifragmenten från flöjten möts av ett högtidligt, upprepat svar från stråkarna. Namnen på alla offer som dog i skolskjutningen 2022 i Uvalde, Texas, är skrivna i partituret. Stråkackordprogressionen upprepas 21 gånger, till minne av de 19 eleverna och två lärarna.
Från sorgens djup stiger musiken till fågelsångens höjder. Avsnittet ”All Arise” sprudlar av energi. Slutligen lugnar musiken ner sig och det inledande körmotivet återkommer i avsnittet ”Liftoff Harmony”.
Ordet ”liftoff” används till exempel för att beskriva ögonblicket när en raket skjuts upp, när rymdfarkosten lämnar jordens yta och beger sig iväg i fjärran. Terry Riley är också medveten om att hans egen avfärd närmar sig. I en intervju med essäisten Jenny Judge före premiären 2024 säger han: ”Jag känner att detta verk sammanför många saker som jag har arbetat med.” Riley har hittat ett sätt att uttrycka sina musikaliska idéer utan att binda upp artisterna, som är tillräckligt intelligenta för att förstå hur hans verk presenteras. ”Det behöver inte vara min idé, så länge det tänder en eld i dem.”
Kompositören tror att varje framförande av Claire Chase kommer att bli olika. Verket fortsätter att utvecklas tillsammans med sina artister. Hur det kommer att förändras går inte att veta i förväg. För Terry Riley är komposition en ständig sökande, ”att rusa framåt med släckta ljus och lita på det som finns i mörkret.” ”Om vi vet exakt vad vi gör, gör vi det inte rätt.”
Lauri Mäntysaari
Evenemangets artister
ÅMF-kvartett
INFO
- Adress: Östra strandgatan 14, 20800 Åbo
- Kollektivtrafik: Hållplatser i centrum ligger i närheten. De närmaste hållplatserna är på Slotssgatan och Kaskisgatan.
- Tillgänglighet: Stadsteatern och konsertområdet är tillgängliga. Tillgänglig parkering finns nära huvudingången på Östra strandgatan. Du kan stanna framför teatern, men parkering är inte tillåten.
- Parkering: Begränsat antal parkeringsplatser finns bakom Virastotalo.