Beslutsfattarna i Åbo har fattat historiska kulturbeslut. Åbo får ett nytt konserthus och det ståtliga förslaget Harmoni har redan nu väckt internationell förtjusning. Konserthuset, Museum för historia och framtiden samt Konstens hus garanterar internationellt intresse visavi Åbo redan innan byggnaderna invigts, på väg mot 800-årsjubileet.
Efter de modiga besluten om förverkligandet bör man granska konserthusets verksamhetskoncept och finansieringsbas noggrannare. Ett arkitektoniskt och akustiskt högklassigt hus för evenemang byggs vid Aura å. Tanken är att huset ska ha dragningskraft också i fråga om utländska toppkonstnärer och turister. Att uppnå internationell nivå är ingen självklarhet och endast praktfulla väggar räcker inte. De mest efterfrågade konstnärerna väljer och vrakar bland världens ledande konserthus och festivaler och konkurrensen är hård då det gäller att få dem att uppträda. Därför bör man förstärka de internationella nätverken och ha direkta kontakter, så att husets potential kan utnyttjas till fullo.
Åbo musikfestspel har enligt sin strategi satsat på en högklassig internationell profil. Vi har lyckats få många internationella gästspel av toppklass till Åbo. Det nya konserthuset ger ännu bättre förutsättningar än tidigare för detta, ifall det tas i beaktande då det gäller husets verksamhetskoncept. På så sätt kan Åbo som kulturstad vara större än sin verkliga storlek.
Samtidigt måste vi realistiskt beakta bland annat geografiskt läge och publikpotential. För att huset ska kunna leva året runt på en ekonomiskt hållbar bas måste det kunna utnyttjas av många aktörer. Det är tydligt att huset huvudsakligen används av orkestern, men i mån av möjlighet måste man i huset kunna framföra opera, erbjuda en estrad för Åbos jazz- och dansfält, för körer, lätt musik och populärkultur. Och även för allt annat som finns i det kulturellt rika Åbo och som underhåller publiken. Kongresser och firmatillställningar hör hemma i ett hus, som är en del av det dynamiska och innovativa Åbo. I helheten ingår Åbos goda logi- och restaurangtjänster och skärgården.
Ett konserthus är inte livskraftigt utan publik, utan kunder som betalar. Varje Åbobo bör uppleva huset som lockande och för gäster som kommer från annan ort måste man skapa en upplevelse av kvalitativt utbud och tjänster. I konsertupplevelsen ingår att kunna anlända till huset med kollektivtrafik eller egen bil, att garderobtjänster och biljettförsäljning fungerar, att kafé- och restaurangtjänsterna är högklassiga, samt själva upplevelsen på scenen.
I och med det nya huset kan man allt starkare än förr också satsa på att betjäna företagskunder och bygga upp partnerskap. I framtiden kan intäkterna från dessa för sin del utgöra en förutsättning för att internationella toppgästspel ska kunna förverkligas. Företagens gäster kan vara med om upplevelser i Åbo och Åbobilden förstärks.
Offentliga konserter för publik har arrangerats sedan 1800-talet och formatet är fortfarande i stort sett detsamma. Jag tror kunderna i framtiden utöver konsertupplevelsen vill ha även annat och hoppas att man i och med det nya konserthuset får se intressanta kreativa samarbetsprojekt med upplevelsecentrets spelaktörer och även andra fräscht nytänkande i fråga om upplevelser.
Liisa Ketomäki
VD
Stiftelsen för Åbo musikfestspel
Ursprungligen publicerad i Turun Sanomat 2022.