Senja Rummukainen inledde sin karriär i Finland 2014 efter att ha vunnit Åbo cellotävlingen och blivit finalist i International Tchaikovsky Competition och är idag en av de mest lysande cellisterna i sin generation. Hon hyllas av kritikerna för sin ”otroliga kraft och intensitet” och uppträder med de mest kända orkestrarna på de mest anmärkningsvärda platserna.
Bland höjdpunkterna under säsongen 2024/2025 märks hennes debuter med Cleveland Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogotá och BBC National Orchestra of Wales, framträdande vid BBC Proms med Sakari Oramo, vid påskfestivalen i Salzburg med Finska Radions Symfoniorkester och Esa-Pekka Salonen.
Nuförtiden bjuds Senja regelbundet in som solist av de ledande dirigenterna – Jukka-Pekka Saraste, Nicholas Collon, Dima Slobodeniouk, Tarmo Peltokoski, Emilia Hoving – för att framträda med BBC Symphony Orchestra, Helsingfors Filharmoniska Orkester, Tapiola Sinfonietta, Lahtis Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Islands Symfoniker.
Kammarmusik är Rummukainens andra passion. Hennes uppenbara förmåga att vara en känslig partner på en scen, hennes uppmärksamhet på detaljer, noggranna inställning till musik, ständiga utvidgning av repertoaren och instrumentets förmågor gav henne både ryktet om en fantastisk kammarmusiker och möjligheten att dela scen med Janine Jansen, Ilya Gringolts, Augustin Hadelich och Olli Mustonen.
Lärare har alltid öppnat nya dörrar till oändliga möjligheter inom musiken för Rummukainen. Hon inledde sina studier i Taru Aarnios klass. På Sibelius-Akademin, under ledning av Marko Ylönen, lärde hon sig att hantera stora linjer och stora helheter.
I Truls Mørks klass på Norska skolan hittade hon sin egen personliga röst, och med hjälp av Jens Peter Maintz på University of the Arts Berlin hittade hon ytterligare en del av Rummukainens verktygslåda: förmågan att utforska skönheten i små detaljer genom att arbeta med mikroskopisk precision.
Rummukainen strävar efter att hennes cello ska låta lika mjuk och söt som hon tyckte att den gjorde när hon hörde den första gången vid Östra Helsingfors musikinstitut vid sex års ålder. En sådan klang kan uttrycka känslor och framkalla dem hos andra ännu mer exakt än ord, eftersom cellon är det instrument som ligger närmast den mänskliga klangen av alla instrument.
Rummukainen spelar för närvarande på en David Tecchler-cello från 1707, som ägs av Finska Kulturfonden.