Skip to main content
Blogg

Eveliina Salminen leder Åbo musikfestspel mot en mer hållbar framtid – en av stadens Klimatförändrare

EVELIINA SALMINEN LEDER ÅBO MUSIKFESTSPEL MOT EN MER HÅLLBAR FRAMTID - EN AV STADENS KLIMATFÖRÄNDRARE

3.2.2025

Kampanjen Klimatförändrare lyfter fram Åbobor som arbetar för klimatet i sin vardag. De arbetar i företag och organisationer som har förbundit sig att hjälpa staden att nå klimatneutralitet senast 2029. En av kampanjens nyckelpersoner är Eveliina Salminen, försäljnings- och marknadsföringschef för Åbo musikfestspel. Hon är en föregångare inom hållbarhet i evenemangsbranschen och strävar efter att göra Åbo musikfestspel ännu mer hållbara.

Hållbarhet styr evenemangsproduktionen

Salminen berättar att hållbarhet är kärnan i hennes arbete.
”Vårt mål är att vara Finlands mest hållbara klassiska musikevenemang. Det betyder att varje konsert – över 50 per år – planeras med hållbarhet i fokus. Vi strävar efter att minska vår miljöpåverkan genom logistik, teknik, marknadsföringsmaterial och servering. Vi prioriterar lokala samarbetspartners, förnybara energikällor och digital marknadsföring istället för pappersutskrifter.”

Dessutom samarbetar Åbo musikfestspel aktivt med artister, publik och personal för att öka klimatmedvetenheten. Målet är att varje del av evenemanget ska bidra till hållbarhet. ”Vi vill visa att kulturevenemang kan vara en del av lösningen på klimatkrisen, inte bara en del av problemet.”

Vad motiverar hållbarhetsarbetet?

Salminen säger att det ger henne stor motivation att kunna kombinera kultur och hållbarhet i sitt arbete.
”Jag motiveras av tanken att jag kan främja tillgängligheten till konst och kultur på ett ansvarsfullt sätt. Det är givande att få vara med och skapa oförglömliga upplevelser som berikar människors liv samtidigt som vi tar hänsyn till miljön. Jag tycker särskilt om att kombinera kreativ marknadsföring, lagarbete och strategiskt tänkande för att driva hållbarhet framåt. Varje lyckad konsert och positiv feedback från publiken stärker känslan av att mitt arbete är meningsfullt.”

Åbo musikfestspel är redan en föregångare inom hållbarhet, men Salminen tror att kulturevenemang i framtiden kan spela en ännu större roll i att främja hållbar utveckling. ”Genom hållbarhet kan Åbo musikfestspel vara ett exempel på hur kulturevenemang kan inspirera till en mer hållbar framtid.”

Åbo som en klimatneutral stad år 2029

Åbo stad siktar på att bli klimatneutral senast 2029, då staden fyller 800 år. Det innebär att staden producerar mindre utsläpp än den kan binda. Åbo har särskilt investerat i hållbar energi och infrastruktur, men de största utmaningarna är att minska utsläppen från trafiken.

Salminen ser framtidens Åbo som en livskraftig och gemenskapsorienterad stad där hållbar utveckling syns överallt i vardagen.
”År 2029 är klimatneutrala Åbo en stad där kollektivtrafiken är elektrisk och smidig, cykling och gång är naturliga val. Byggnaderna är energieffektiva och stadens energiproduktion baseras på förnybara källor. Åbo musikfestspel fungerar som ett exempel på hållbara evenemang – lokal anknytning, cirkulär ekonomi och nollutsläpp är en del av varje konsertplanering. Jag hoppas att staden fortsätter att uppmuntra invånare och organisationer att vidta klimatåtgärder och skapar en miljö där hållbara val är enkla och givande.”

Klimatförändrarna syns på gatorna och online

Projektkoordinatorn Lotte Suveri från Åbo stad säger att kampanjen Klimatförändrare ger ett ansikte åt stadens klimatarbete.
”Klimatmigranter arbetar i företag och organisationer som har tecknat ett klimatstadsavtal med staden. De är engagerade i ett ambitiöst klimatarbete och hjälper därmed Turkiet att uppnå sitt mål om koldioxidneutralitet.”

Salminen betonar att hållbarhet och investeringar i nyckelinitiativ kan inspirera andra aktörer. ”Åbo musikfestspel kan vara ett exempel på hur kulturevenemang kan inspirera till en mer hållbar framtid.”

Klimatförändrarna syns i februari på utomhusannonser, i sociala medier och på stadens uppdaterade webbplats. Salminen hoppas att kampanjen inspirerar fler att delta i klimatarbetet: ”Framtiden skapas tillsammans, och alla har möjlighet att påverka.”

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:

Eveliina Salminen, Chef för försäljning och marknadsföring, Åbo musikfestspel
eveliina.salminen@tmj.fi / +358 40 524 5531