Skip to main content
Blogg

Åbo musikfestspel har grundat och lanserar gemenskapen Musicophilia som riktar sig till musikvänner

ÅBO MUSIKFESTSPEL HAR GRUNDAT OCH LANSERAR GEMENSKAPEN MUSICOPHILIA SOM RIKTAR SIG TILL MUSIKVÄNNER

13.05.2024

Bild: Seilo Ristimäki

Åbo musikfestspel vill skapa en intensivare relation till sin publik och till festivalens viktiga kunder. I stället för en traditionell understödsförening har Åbo musikfestspel grundat och lanserat en ny gemenskap, Musicophilia, som erbjuder musikvänner möjlighet att uppleva festivalens konserter och evenemang på ett alldeles nytt sätt. Musicophilia är ett samfund som bjuder alla som är intresserade av musik att samlas för att tillsammans dela sin passion och njuta av musikens kraft.

Åbo musikfestspel vill vara en levande kulturupplevelse, där växelverkan med publiken spelar en central roll. Festivalens mål är att skapa en öppen och varm atmosfär av gemenskap, där vänner av musik kan känna sig hemma och uppleva sig som en del av något större. Musicophilia är en del av festspelens arbete att förbinda sig vid växelverkan, erbjuda sina medlemmar en kanal för att dela sina tankar och direkt påverka festivalens framtid.

Musicophilia erbjuder vänner av musik möjlighet till en djupare upplevelse av festivalens fina föreställningar och evenemang samt att vara en del av en inspirerande musikgemenskap, som kombinerar passionen för musik med möjligheter att påverka. Medlemskapet innehåller många förmåner som gör det ännu mer angenämt än tidigare att delta i musikevenemang. Medlemmarna får möjlighet att träffa festivalens stjärnkonstnärer vid konstnärsträffar, nätverka med andra som sysslar med musik och vara med om att påverka Åbo musikfestspels framtid. Dessutom får medlemmarna i gemenskapen förhandsinformation om kommande konserter, sporadiska rabetter på biljett till festivalen och specialevenemang samt unika upplevelser.

”Musicophilia är en logisk fortsättning på det strategiska utvecklingsarbete som Åbo musikfestspel har gjort efter pandemin, för att ytterligare förbättra kvaliteten på vår verksamhet, såväl ur konstnärers och andra yrkesmänniskors som ur publikens synvinkel. Pandemin lärde oss att gemenskapen är den kraft som får oss att lämna hemmet för konserter och andra kulturupplevelser. Syftet med vår nya sammanslutning är att stärka upplevelsen av gemenskap och att mot en årsavgift bjudas på attraktivt innehåll under årets lopp. Å andra sidan kan gemenskapen erbjuda den som annars skulle gå ensam på konsert en skara av nya vänner och likasinnade, med vilka man kan utbyta tankar före och efter föreställningarna. Ur Åbo musikfestspels synvinkel är det här en strålande chans för oss att direkt från publik som uppskattar vårt högklassiga innehåll kunna få önskemål och tankar om upplevelserna och vår kompletterande service. Vi är intresserade av vår publik, som har bra koll på fenomen inom musiklivet både hos oss och ute i världen. Vi vill gärna skapa en växelverkan med dem och höra deras röst för att ytterligare utveckla vår högklassiga verksamhet. För oss är det ytterst viktigt att vår publik år efter år upplever att vårt program är högklassigt och relevant”, säger Liisa Ketomäki, VD vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel.

”Kultur gör gott och musik sammanför människor. Vi vill ständigt utveckla Åbo musikfestspel också som en gemenskap för musikvänner. Vårt primära mål är att möjliggöra allt mer högklassiga och helhetsbetonade musikupplevelser för vår publik”, säger Saara-Sofia Sirén, styrelseordförande vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel.

Aino Ruohola blir ordförande för Musicophilia

Åbo musikfestspel har bett Aino Ruohola ställa upp som ordförande för Musicophilia. Hon är en känd musikvän och kulturpåverkare samt långvarig vän av och kund vid Åbo musikfestspel. Under flera år har hon också varit verksam som värdinna för hemkonserterna.

”Du är hjärligt välkommen med i skapandet av Musicophilia, en gemenskap för individer som ser klassisk musik som en viktig del av livet, en sammanslutning som ständigt söker sin form. Vår gemenskap bildas genom var och ens erfarenheter, genom att dela med sig av dem. Jag ser med glädje fram emot att få dela erfarenheter med alla”, säger Aino Ruohola.

Åbo musikfestspel bjuder in alla musikvänner att ansluta sig till Musicophilia och uppleva festivalens unika stämning på ett alldeles nytt sätt. Eveliina Salminen, försäljnings- och marknadsföringschef för Åbo musikfestspel, anser att gemenskap och samarbete är särskilt viktigt för att utveckla festivalen.

Jag är väldigt ivrig över att kunna presentera gemenskapen Musicophilia, ett nytt slags rum för musikvänner att få en djupare upplevelse av Åbo musikfestspel. Grundandet av Musicophilia är ett betydande steg i Åbo musikfestspels utveckling och stärkandet av gemenskapen. Sammanslutningen erbjuder en unik möjlighet att skapa starka band mellan musikentusiaster och evenemanget samt fördjupa festivalgemenskapen. Det här är inte endast ett sätt att erbjuda förmåner och privilegier utan framför allt att skapa ett forum, vars medlemmar kan känna att de är en del av ett festivalkollektiv bestående av musikvänner. Jag tror starkt på att gemenskap och delade upplevelser är en nyckel till att förstå musikens betydelse och Musicophilia erbjuder uttryckligen det: ett rum för att dela passionen till musiken och skapa minnen, som bär långt in i framtiden. Musicophilia uppmuntrar till aktivt deltagande och växelverkan, vilket är oerhört värdefullt med tanke på hållbar framgång för Åbo musikfestspel. Medlemmarna är inte endast vår publik, utan vi lyssnar till dem och deras tankar har stor betydelse för utvecklingen av festivalen”, berättar Salminen.

Musicophilia inleder sin verksamhet omedelbart och bland evenemangen 2024 ingår bl.a. ett möte med Åbo musikfestspels nya konstnärliga ledare och en konstnärsträff med Grammybelönade stjärnmezzosopranen Joyce DiDonato. Ytterligare information om gemenskapen ger Eveliina Salminen, försäljnings- och marknadsföringschef vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel. ”Eftersom vi startar Musicophilias verksamhet mitt i året kommer årsavgiften detta år att omfatta flera evenemang i augusti och under slutet av året. År 2025 sprider vi ut evenemangen jämnare under hela året”, säger Salminen.

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:

Liisa Ketomäki, VD, Stiftelsen för Åbo musikfestspel
liisa.ketomaki@tmj.fi / 040 740 6200

Eveliina Salminen, försäljnings- och marknadsföringschef, Åbo musikfestspel
eveliina.salminen@tmj.fi / 040 524 5531